Waarom LinkedIn aanbevelingen zo waardevol zijn

feb 28, 2023

Als je een hotel boekt of op zoek bent naar het beste restaurant in de buurt? Wat is jouw natuurlijk reflex dan? Reviews checken, inderdaad. Waarom? Omdat mensen van mensen kopen en de mening van diegene die je zijn voorgegaan jou vertrouwen geeft. Omdat dat het enige is wat je écht gelooft. Niet?

Geloofwaardigheid. Dat is exact de kracht achter LinkedIn aanbevelingen. Authentieke woorden zijn misschien wel het krachtigste onderdeel van je LinkedIn profiel. Helaas vaak ook het meest afwezige.

Oké, maar aanbevelingen krijgen, dat ligt niet in onze handen, toch? Ja en nee. Onze eigen aanbevelingen schrijven en openlijk om complimenten smeken is inderdaad niet de beste strategie. Toch kan je zelf een en ander ondernemen. Onze tips:

 

1.    Zelf het goede voorbeeld geven

Zelf iets geven zonder er iets voor terug te vragen. Jawel. Het levert je dan wel niet rechtstreeks iets op. Je verrast en inspireert er mee. En daar begint het.

Er zijn twee mogelijkheden waarmee je je appreciatie voor een samenwerking met een collega of partner uitdrukt.

    • Vaardigheden onderschrijven
    • Aanbevelingen geven

Het zijn twee aparte onderdelen van een LinkedInprofiel. Vaardigheden onderschrijven, daarmee benadruk je de vaardigheden die iemand voor zichzelf heeft geselecteerd. Je bevestigt dat deze persoon effectief goed is een welbepaalde skill. Aanbevelingen daarentegen werken net zoals reviews. Jij schrijft wat je met de wereld wil delen over hoe het is om samen te werken met deze persoon. Eerlijker zal je de info niet snel vinden.

Aanbevelingen daarentegen werken net zoals reviews. Jij schrijft wat je met de wereld wil delen over hoe het is om samen te werken met deze persoon. Eerlijker zal je de info niet snel vinden.

2.    Aanbevelingen krijgen

Kan je zelf om aanbevelingen vragen? Jazeker. In bepaalde gevallen is het kwestie van een voorzet binnen te koppen. Heb je bijvoorbeeld een project succesvol afgerond? Kijk je terug op een samenwerking waar iedereen trots op is? Stel voor om elkaar te complimenteren met een welgemeende aanbeveling op LinkedIn.

Kreeg je een onverwacht compliment van een klant, collega of leverancier in je mailbox? Vraag of ze hun ervaringen willen delen op LinkedIn. Niets raar aan.

 

Hoe vragen om een aanbeveling

LinkedIn maakt het gemakkelijk om connecties uit te nodigen om een aanbeveling te schrijven. Zo werkt het:

    • Ga op je profiel naar het onderdeel aanbevelingen en klik op de ‘plus’.
    • Kies daarna de optie ‘vragen om een aanbeveling’.
    • In een aantal stappen nodig je je contactpersoon uit om een aanbeveling te schrijven.
    • Belangrijk: zorg er wel voor dat je geconnecteerd bent met de persoon aan wie je een aanbeveling vraagt.
    • Kreeg je een aanbeveling? Dan moet je eerst nog goedkeuren voor hij verschijnt op je profiel.

Krijg info die echt telt

Wil je je contact helpen om relevante info door te geven? Stuur dan enkele vragen mee in de uitnodiging. Bijvoorbeeld: Wat vond je fijn aan onze samenwerking? Hoe vond je mijn aanpak? Hoe maakte ik het verschil? Zo verzamel je aanbevelingen die waardevol en helder zijn.

 

3.    Start vandaag

But first things first: schrijf vandaag nog je eerste aanbeveling en maak een onuitwisbare indruk. Laat complimentendag een mooie aanleiding zijn. Maar beter nog: maak er een gewoonte van om de samenwerkingen die je apprecieert te spicen met attente en gemeende woorden.

 

Nederlands