Van pas afgestudeerd tot een kei in projectmanagement: profilering is alles

jun 9, 2022

Vanuit een universitaire context de stap zetten naar de bedrijfswereld, dat is zo goed als een nieuwe wereld instappen. Maar daarom niet minder boeiend. Een succesvolle switch staat of valt met het begrijpen van en inspelen op de noden van bedrijven. Dat is wat Jurre Verdoodt, Expert Engineering bij CTRL-F, PhD’ers meegaf op de voorbije PhD-dag van KU Leuven.

Vrij vertaald voor PhD’ers die de switch overwegen: hoe beter je je kennis en ervaring kan vertalen naar deze nieuwe context, hoe concreter bedrijven jouw meerwaarde kunnen inschatten. Hoe jij je profileert, bepaalt dus hoe werkgevers jou zien en dat heb je voor een groot stuk zelf in handen. Hoe dan?

4 concrete tips:

1.     Kader je studie als een project

Je bent al lang niet meer het groentje dat net is afgestudeerd. En dat laat je ook maar beter uitschijnen in je cv en sollicitatietraject. Bedrijven praten in termen van projecten en dat is exact wat jouw onderzoekservaring ook is.

2.     Spreek de taal van bedrijven

Benadruk hoe je het onderzoek hebt opgezet, hoe je de planning hebt aangehouden en hoe je deadlines haalde. Leg uit hoe je mensen en organisaties in jouw project hebt betrokken en welke resultaten dat heeft opgeleverd. Geef een inkijk in het netwerk dat je de voorbije jaren hebt opgebouwd. Tackle de perceptie van solitaire onderzoeker. Denk na over hoe je met jouw netwerk de beoogde organisatie kan vooruit helpen.

3.     Doseer de onderzoeksdetails

Jouw onderzoek, daar heb je zo ongeveer je leven voor gegeven de voorbije jaren. Logisch dat dat hetgene is waarover jij uren kan uitweiden. Alleen gaat dat vaak het petje van je gesprekspartner te boven. Hou het daarom boeiend, beknopt en relevant voor je gesprekspartner. Slaag je hierin, dan heb je bovendien één van de meest onderscheidende kwaliteiten voor professionals laten zien: sterke communicatieve skills.  

4.     Bereid je verhaal voor

Belangrijk. Denk op voorhand na hoe jij jouw verhaal wil vorm geven. Schrijf uit hoe jouw onderzoek verlopen is, wat successen en struikelblokken waren en welke aanpak het verschil maakte. Wat heb je geleerd, wat neem je mee en hoe versterk je bedrijven hiermee? Door vooraf over jouw verhaal na te denken en het uit te schrijven, kom je tijdens een gesprek heel snel op je pootjes terecht.

Meer weten?

Op 28 maart deelt Jurre zijn inzichten en tips op de Interuniversity Job Market for Young Researchers

Nederlands